Algemene voorwaarden
Zodra je onze hulp inroept, ontstaat er een geneeskundige behandelovereenkomst. Dat brengt rechten en plichten met zich mee voor voor ons als hulpverleners en voor jou als cliënt. Deze zijn vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO). We vinden het belangrijk dat je op de hoogte bent van deze spelregels en ermee instemt, in het kader van een goede samenwerking.
Recht op informatie
Je hebt recht op informatie over diagnose, behandelvoorstel en eventuele andere behandelmogelijkheden. Soms is er voor het stellen van een diagnose extra onderzoek nodig. Dan krijg je van tevoren informatie over werkwijze en doel van het onderzoek. We leggen je zoveel mogelijk in begrijpelijke taal uit wat volgens ons de aard van de problematiek is. Ook krijg je uitleg over het verwachte effect van de behandeling en hoe lang de behandeling kan duren. Dit wordt uiteraard beïnvloed door jouw inzet en motivatie. Wanneer iets niet duidelijk is, kun je ons altijd om uitleg vragen.
No show beleid
We houden zoveel mogelijk rekening met jouw wensen. Als je niet op een afspraak kunt komen, dien je dit uiterlijk 24 uur van tevoren door te geven. Afzeggen kan telefonisch op 06-30057911, per (voice)mail, Whatsapp of sms. Doe je dit niet, dan brengen wij jou hiervoor €50 in rekening. De rekening wordt niet vergoed door de gemeente of verzekeraar. In principe stopt de behandeling als je 3x zonder tijdig afmelden je afspraak niet nakomt.
Behandelplan en start van zorgverlening
We maken samen afspraken over de behandeling, bijvoorbeeld over wat je wil bereiken en op welke manier. Deze afspraken worden vastgelegd in het behandelplan, dat we regelmatig bespreken en indien nodig bijstellen. Je ontvangt een exemplaar van het behandelplan. De behandeling begint als jij hebt ingestemd met het plan. Deze toestemming kun je altijd weer intrekken; de behandeling kan op ieder moment worden beëindigd. Indien je wilt, kun je verzoeken om een andere behandelaar, bijvoorbeeld als je geen klik voelt. Het is belangrijk dit aan te geven, want een klik is essentieel voor het bereiken van je doelen.
Jeugdige cliënten en betrokkenheid ouders
Het is wettelijk zo geregeld dat hulpverlening alleen kan starten als beide ouders daarvoor toestemming geven, indien beiden het ouderlijk gezag hebben. Wanneer het kind 12 jaar of ouder is dient hij/zij ook zelf toestemming te geven voor het starten van hulp. Vanaf 16 jaar is alleen de toestemming van de jongere nodig. Gezien de verbondenheid tussen ouders en kind/jongere, streven we ernaar om ongeacht de leeftijd, beide ouders zoveel mogelijk bij de behandeling te betrekken. Ook wanneer er sprake is van een echtscheiding of andere problemen tussen ouders. Wanneer één van de ouders niet bij de gesprekken aanwezig kan of wil zijn, is schriftelijke toestemming van de afwezige ouder nodig om van start te kunnen gaan.
NB: Is een kind vanaf twaalf jaar door een verstandelijke beperking, een psychische stoornis of om een andere reden niet in staat om zijn rechten uit te oefenen, of de gevolgen daarvan te overzien, dan oefenen zijn gezaghebbende ouders zijn rechten namens hem uit.
Wachttijden
Wij proberen je zo goed mogelijk op de hoogte te brengen van eventuele wachttijden voor intakes en behandeling. Mocht je de wachttijd te lang vinden, dan heb je altijd de vrijheid elders hulp te zoeken. In enkele gevallen kan je gemeente of zorgverzekeraar hierbij helpen.
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Onze behandelaren zijn verplicht te werken met de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Deze meldcode geeft een professional o.a. ondersteuning bij de afweging of het beroepsgeheim doorbroken mag of moet worden. Daarnaast helpt de meldcode in het zoeken naar de juiste hulp in geval van moeilijkheden. Indien de meldcode wordt ingezet, moeten professionals kunnen aantonen wat zij hebben gedaan en met welke redenen.
Verwijsindex (VIR)
De regionale verwijsindex Vroeg signalering (VIN) is een digitaal systeem dat signalen van hulpverleners bij elkaar brengt, over jeugdigen tot 23 jaar waar zorgen over bestaan. Hiermee wordt beoogd een eventuele samenwerking op gang te brengen. Je behandelaar zal het aangeven als iemand wordt ingeschreven in de VIN. Meer informatie: www.vroegsamenwerken.nl
Familie en naastbetrokkene(n)
Jouw familie en naastbetrokkenen kunnen bij de behandeling worden betrokken. Je dient hiervoor wel toestemming te geven, dit kan je met je behandelaar bespreken. Betrokkenheid kan voor alle partijen voordelen bieden; familie en naasten kunnen bijvoorbeeld beter begrijpen wat er aan de hand is en leren hoe zij beter kunnen omgaan met zorgen of problemen. Je behandelaar kan hierdoor ook beter zicht krijgen op welke zorg jij nodig hebt.
Vergoeding
18 -
De Duinkamer heeft met de volgende gemeenten contracten afgesloten om jeugdhulp te bieden: Alkmaar, Langedijk, Bergen, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo en Uitgeest. Wanneer je kind is ingeschreven in één van bovenstaande gemeenten komt hij of zij in aanmerking voor vergoeding van de behandeling door de gemeente. Hiervoor is nog wel een verwijzing van de huisarts en een beschikking van de gemeente nodig. Er geldt voor kinderen en jongeren onder de 18 jaar geen eigen bijdrage. Ook het eigen risico geldt niet voor kinderen onder de 18 jaar.
18+
Een enkele keer kan het zijn dat een jongere gedurende het behandeltraject de leeftijd van 18 jaar bereikt. We kunnen dan samen bekijken of er nog vergoeding mogelijk is via de zorgverzekeringswet. Neem hiervoor altijd tijdig contact met ons op, dan kunnen we samen bekijken wat de mogelijkheden zijn. Wij hebben geen contracten met zorgverzekeraars, hierdoor wordt vaak niet de volledige behandeling vergoed en ook is er sprake van het algemene eigen risico, omdat psychologische behandeling onder de basisverzekering valt.
Plichten cliënt
Wij hechten groot belang aan prettige omgangsvormen. De belangrijkste regel is: behandel elkaar met respect. Agressie en geweld zijn onaanvaardbaar. Dit geldt voor cliënten, familie, naasten en behandelaren. Wij verwachten dat jij aan de behandeling meewerkt en de informatie verstrekt die nodig is voor goede hulpverlening. Je bent ook verplicht om de rekening voor een niet tijdig afgezegde sessie te betalen. Als je je niet aan deze plichten houdt, kan de behandelovereenkomst worden beëindigd.
Klachten
Voldoet onze hulp niet aan je verwachtingen? Ben je het ergens niet mee eens of ben je ontevreden? Laat het ons alsjeblieft weten. Wij gaan graag met je in gesprek en hebben het streven er samen uit te komen. Het kan zijn dat je - ondanks een gesprek - ontevreden blijft. Of dat je het gesprek liever wilt voeren met een onafhankelijk persoon er bij. Dan kun je contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Deze is onafhankelijk en ondersteunt je bij het indienen en de verdere afhandeling van je klacht. Hier vind je meer informatie over onze klachtenregeling. Je kunt geen klacht indienen als je verzocht hebt het dossier te laten vernietigen.
Tevredenheid
Om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren horen wij graag jouw mening. Aan het eind van de behandeling vragen wij je mogelijk een tevredenheidsvragenlijst in te vullen, deelname is vrijwillig. Je kunt je tevredenheid ook delen op Zorgkaart Nederland. Worden we bij de Duinkamer heel blij van.
Privacy
We nemen jouw privacy uiterst serieus. Om deze reden kun je een uitgebreide privacy verklaring vinden op onze website. Door ondertekening, ga je akkoord met ons privacy beleid.
Onze plichten
Ons team is verplicht goede zorg te verlenen. We zijn opgeleid voor de zorg die we jou of jouw kind bieden, en aangesloten bij het SKJ of BIG register. Een van de vereisten van deze registers is dat we door middel van bijscholing op de hoogte blijven van ontwikkelingen in de zorg. We moeten ons houden aan de regels van de beroepscode en de rechten van jou als cliënt in acht nemen. Wij mogen ons bij het nemen van beslissingen wel laten leiden door eigen deskundigheid. Op basis daarvan mogen wij een verzoek van een cliënt weigeren.
Onze bereikbaarheid en wat te doen in nood
Onze openingstijden zijn van 9 - 17.00 uur. Voor dringende hulp buiten deze tijden dien je contact op te nemen met de (dienstdoende) huisarts of crisisdienst. De huisartsenpost in Beverwijk (tel 0251 – 265 265) is er buiten kantoortijden voor mensen uit Akersloot, Bakkum, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Uitgeest, Velsen-Noord of Wijk aan Zee en de huisartsenpost in Alkmaar (tel 072 - 518 06 18) voor mensen uit Alkmaar e.o.
Toestemming
Het kan voor een zorgvuldige behandeling of onderzoek van belang zijn om informatie uit te wisselen met derden, zoals de school of eerdere hulpverleners. Hiervoor vragen wij eerst jouw toestemming. Het is altijd mogelijk je toestemming weer in te trekken of aan te passen, voor het starten van de hulp of het uitwisselen van informatie. Rond de start en na afloop van de behandeling sturen wij met jouw instemming een bericht over het starten of het stoppen van de behandeling met beknopte informatie over onze hulp naar jouw verwijzer, vaak is dit de huisarts. Correspondentie aan de huisarts/verwijzer/andere derde zal eerst aan jou worden voorgelegd, voordat deze wordt verstuurd. Alleen wanneer sprake is van grote onveiligheid of meervoudige zorgen kan er een uitzondering worden gemaakt.
Bij het invullen van het aanmeldformulier op onze website, vragen wij je toestemming voor een aantal belangrijke zaken.